Menu

Πεζοπορία

Αμοργός μονοπάτια

Footpaths Amorgos routes

Τα υπ’ αριθμόν 8 χαρτογραφημένα μονοπάτια, δίνουν τη δυνατότητα στον περιπατητή, να ανακαλύψει τους θησαυρούς της Αμοργιανής υπαίθρου. Τα παλιότερα χρόνια, τα μονοπάτια ήταν ο μοναδικός  δίαυλος επικοινωνίας ανάμεσα στα χωριά. Αν αποφασίσετε να «περπατήσετε» έστω και μερικά εξ’ αυτών, θα γίνετε μάρτυρας των τοπίων φυσικού κάλλους, με τη συνεχή εναλλαγή τοπίου να δένει αρμονικά με βουνό και τ’ απέραντο γαλάζιο της  θάλασσας, ενώ αρώματα φυτών και βοτάνων θα δίνουν το παρόν.  Επίσης θα ανακαλύψετε τη σπάνια χλωρίδα και πανίδα του νησιού ενώ αρχαίες ακροπόλεις, μνημεία της πρωτοκυκλαδικής – και όχι μόνο – περιόδου θα σας κρατούν παρέα!

Hiking on Amorgos

1. Διαδρομή 1 – Παλιά Στράτα: Χώρα Χοζοβιώτισσα – Κάψαλα – Ασφοντυλίτης Αιγιάλη
  • Απόσταση η μεγαλύτερη συγκριτικά των υπολοίπων.
  • Διάρκεια περίπου 240 λεπτά (4 ώρες).
  • Εξοπλισμός αθλητικά παπούτσια συστήνονται και νερό.

Είναι η μεγαλύτερη σε μήκος διαδρομή η οποία διασχίζει σαν ραχοκοκαλιά την Αμοργό, περνώντας σε ύφος 350-400 μέτρων από τη θάλασσα και καλύπτοντας απόσταση ίση με το 50% περίπου του συνολικού μήκους του νησιού. Η “παλιά στράτα” όπως ώς τις μέρες μας συνηθίζεται να λέγεται, ήταν πριν από τη διάνοιξη των ασφαλτοστρομένων δρόμων, η παραδοσιακή οδός επικοινωνίας και διακίνησης εμπορευμάτων από τη Χώρα στην Αιγιάλη και αντίστροφα, με διέλευση από το Μοναστήρι της Χοζοβιώτισσας. Αφετηρία της, η τοποθεσία Καλογερικός της Χώρας. Δείτε αναλυτικές πληροφορίες, εδώ.

1. Διαδρομή 2 – Φωτοδότης: Χώρα Κατάπολα:
  • Απόσταση 5 χιλιόμετρα.
  • Διάρκεια περίπου 60 λεπτά (1 ώρα).
  • Εξοπλισμός αθλητικά παπούτσια συστήνονται και νερό.

Σημείο εκκίνησης ο δρόμος πίσω από τα Βορεινά της Χώρας. Βλέποντας τη σχετική σήμανση προς Κατάπολα, αφήνετε τον αμαξωτό για την αρχή του μονοπατιού. Θα περάσετε μέσα από της Μηλιές και την Αγία Ειρήνη. Το μονοπάτι δεν είναι ιδιαίτερα δύσβατο ενώ στη συνέχεια κατά τη κατάβασή σας θα συναντήσετε μια παλιά άνυδρη πηγή και μια βελανιδιά όπου χαρίζει ιδιαίτερα τις ζεστές ημέρες ανάσα δροσιάς! Από το σημείο αυτό το μονοπάτι γίνεται ελαφρώς θαμνώδες και περιορίζεται -χωρίς όμως να αποτελέσει πρόβλημα για το περιπατητή – για να εμφανιστεί μπροστά σας η θέα από το κόλπο του λιμανιού! Μετά από 40 περίπου λεπτά κατάβασης θα αντικρύσετε μια διασταύρωση, συνεχίζοντας ευθεία ώστε να φτάσετε στο παρεκκλήσι της Αγίας Ειρήνης και μετέπειτα στο λιμάνι. Κάπου εδώ ολοκληρώνεται το μονοπάτι 2 που ενώνει τη πρωτεύουσα της Αμοργού με το ένα λιμάνι της! Αδράξτε την ημέρα σας, γνωρίζοντας ένα μόνο τμήμα της Αμοργιανής υπαίθρου.

Footpath 2 Amorgos

1. Διαδρομή 3 – Ιτώνια: Βρούτση Κατάπολα:
  • Απόσταση 13 χιλιόμετρα.
  • Διάρκεια περίπου 3,5 ώρες (210 λεπτά).
  • Εξοπλισμός αθλητικά παπούτσια συστήνονται και νερό.

Το νότιο τμήμα της Αμοργού συνδέει τη Κάτω Μεριά με τα Κατάπολα. Η διαδρομή αποτελεί ευκαιρία να αγναντέψετε τις Ανατολικές Κυκλάδες και ύστερα τη Νάξο. Ο δρόμος έχει την (άσπρη και κόκκινη) σήμανση 3 μέχρι το χωριό Βρούτση.  Έπειτα, μέχρι τα Κατάπολα, η σήμανση δεν είναι ιδιαίτερα εμφανής  εκτός ελαχίστων ταμπελών που οδηγούν σε χωριό ή παρεκκλήσι που θα συναντήσετε στη διαδρομή. Η αφετηρία σας είναι βόρεια της Αρκεσίνης. Ένα δρομάκι διακλαδώνεται στα δεξιά από τον κεντρικό προς το αρχαιολογικό σημείο της Αγίας Τριάδος. Στο προτελευταίο σπίτι πριν τα απομεινάρια ενός Ελληνιστικού φυλακίου, θα εντοπίσετε τη  σήμανση υπ’ αριθμού 3. Ακολουθώντας τον δρόμο με τους πέτρινους τοίχους, θα προβάλλετε σε μία στέρνα. Από εκεί συνεχίζετε προς τα κάτω ώσπου να προβείτε σε μια διακλάδωση όπου κινείστε δεξιά και φτάνετε στα σπίτια της Ραχούλας όπου θα ανεβείτε μια ανηφοριά. Φτάνοντας στο χωριό του Βρούτση θα διασχίσετε το χωριό περνώντας από το φούρνο και το ταχυδρομείο προς την κατεύθυνση της εκκλησίας του Αγίου Σπυρίδωνος με τον μπλε θόλο στα νοτιοανατολική έξοδο του χωριού. Έπειτα, ακολουθείτε τσιμεντόδρομο για να βγείτε στον ασφαλτόδρομο εντός ολίγων λεπτών. Ακολουθώντας το δρόμο για τη Χώρα φτάνετε σε λίγο στο παρεκκλήσι του Σταυρού. Ο δρόμος στρίβει πίσω από το παρεκκλήσι αριστερά, σε ένα αγροτόδρομο. Μετά από 5 λεπτά ακολυθείστε αριστερά ένα δρόμο προς τον λόφο. Παραμείνετε στο μονοπάτι, που μέχρι τώρα έχει σημάδια προς Αγία Θέκλα και Καστρί-παλιά Αρκεσίνη. Οδηγηθείτε σε μια κοιλάδα χαμηλά.

Δίπλα στο δρόμο θα δείτε χαράδρα με βλάστηση. Στο βάθος της κοιλάδας διασχίζετε μία μικρή γέφυρα από μπετόν και ένα άνυδρο ρυάκι. Στην άλλη πλευρά συνεχίζετε προς τα επάνω. Μισή ώρα μετά από τη διχάλα του δρόμου φτάνετε στο διάσελο, στο οποίο κατασκευάστηκαν αρκετά κτηνοστάσια από φυσική πέτρα. Από εδώ υπάρχει μια ωραία θέα προς τον ξεχωριστό βράχο με τα ερείπια από την παλιά Αρκεσίνη (Καστρί), που βρίσκεται σε αρκετή απόσταση στα νοτιοδυτικά. Βαθιά κάτω στο κάντρο της κοιλάδας ανακαλύπτουμε το παρεκκλήσι των Αγίων Σαράντα με τους δύο νάρθηκες, στο οποίο και προσανατολιζόμαστε. Στριφογυριστά πάνω σε σχιστόλιθους, επιστρέφουμε πάλι στην κοιλάδα. Έχοντας σχεδόν φτάσει στο βάθος της κοιλάδας σε μία αριστερή στροφή μας παρουσιάζεται η θέα στον κόλπο των Αγίων Σαράντα.

Στη χαράδρα ανθίζει η πικροδάφνη-ένα σημάδι για άφθονο υπόγειο νερό-ενώ αριστερά, δίπλα στο ξεραμένο ρυάκι, υπάρχει ένας φοίνικας. Σε περίπου 25 λεπτά από το διάσελο πίσω σας, φθάνετε στο πλατύτερο σημείο της κοιλάδας. Θα ανεβείτε το δρόμο απέναντι, περνώντας από ένα άλλο παρεκκλήσι. Μετά από ανάβαση 15 λεπτών, υπάρχει μία ακόμη διακλάδωση: αριστερά σας βρίσκετε το χωριουδάκι και το ξωκλήσι της Αγίας Θέκλας. Ο μικρός οικισμός είναι θρονιασμένος ψηλά, πάνω από δύο καταγάλανους κόλπους. Ωστόσο εσείς θα πάρετε το δρόμο κατεύθυνσης δεξιά (δρόμο για αυτοκίνητα) και θα ανέβετε το βουνό με θέα στο χωριό Λεύκες και στον λόφο Μινώα. Δέκα λεπτά μετά την Αγια Θέκλα, φτάνετε στις Λεύκες. Αριστερά κάτω θα δείτε άλλον ένα του Όρμου Φοίνικες στον οποίο οδηγεί και ένας οδικός δρόμος. Περίπου 20 λεπτά μετά τις Λεύκες, φτάνουμε στο παρεκκλήσι στου Σταυρού. Από εδώ θα αντικρύσετε για πρώτη φορά τον κόλπο και την κοιλάδα των Καταπόλων. Λίγο πίσω από την εκκλησία, στρίβει ο δρόμος προς τον ενδιαφέροντα αρχαιολογικό χώρο της Μινώα. Ακολουθείτε το δρόμο κατηφορίζοντας τη κοιλάδα. Λίγο πίσω από έναν τεράστιο κρεμαστό βράχο, ξεχωρίζει ένα μονοπάτι προς το κέντρο των Καταπόλων.

1. Διαδρομή 4 – Μελανία: Ένωση συμπλέγματος χωριών Αιγιάλης:
  • Απόσταση 9 χιλιόμετρα.
  • Διάρκεια περίπου 2,5 ώρες (150 λεπτά).
  • Εξοπλισμός αθλητικά παπούτσια συστήνονται και νερό.

Στη διαδρομή αυτή απολαμβάνετε το φυσικό τοπίο της Αιγιάλης σε ενδιάμεσες στάσεις σε Θολάρια και Λαγκάδα. Θα ξεκινήσετε από την Αιγιάλη με κατεύθυνση προς Θολάρια. Στην σήμανση εξόδου από την περιοχή της Αιγιάλης, δεξιά στο μικρό εξωκλήσι των Αγίων Θεοδώρων, διακλαδώνεται ένας ασφαλτοστρωμένος δρόμος προς τα σπιτάκια που βρίσκονται από πάνω. Δέκα μέτρα περίπου μετά, στα δεξιά από αυτόν το δρόμο υπάρχει ένα στενό μονοπάτι. Ακολουθώντας το, σύντομα ανακαλύπτουμε μία μικρή ασπροκόκκινη πινακίδα με τον αριθμό “4”. Αυτό το σημάδι θα σας συνοδεύσει στη συνέχεια του δρόμου. Περπατάτε κατά μήκος των στυλωμάτων και φθάνετε σε ένα παλιό σκαλωτό δρόμο που θα σας οδηγήσει σε ένα άλλο παρεκκλήσι. Παρακάτω ο δρόμος συνεχίζει ανηφορικά και στα επόμενα δέκα λεπτά υπάρχει πηγή χτισμένη μέσα σε ένα βράχο. Ένας κουβάς είναι εκεί έτοιμος, ώστε να μπορεί κανείς να δώσει στα ζώα νερό. Λίγο μετά απο το σημείο αυτό, διακλαδώνεται ένας δρόμος απότομα προς τα κάτω στην κοιλάδα. Θα συνεχίζετε προς τα Θολάρια, ώστε 10 λεπτά μετά από την πηγή να φτάσετε στο μεγάλο χώρο στάθμευσης.
Από εκεί, ακολουθείτε το μονοπάτι προς τα μέσα, προς την μεγάλη εκκλησία των Αγίων Αναργύρων και συνεχίζετε στο σκαλωτό δρόμο δεξιά κάτω από την εκκλησία.
Στο πρώτο χώρισμα του δρόμου μετά την εκκλησία συνεχίζετε αριστερά ανεβαίνοντας τις σκάλες. Ο δρόμος πλέον είναι ευδιάκριτος στο γκρεμό πίσω από το χωριό. Μετά από μισή περίπου ώρα από την έξοδο απ’ τα Θολάρια, σε ένα λιθοστρωμένο δρόμο με υπέροχη θέα στην κοιλάδα της Αιγιάλης, γυρίζει το μονοπάτι με ένα μεγάλο τόξο προς τα δεξιά.

Αριστερά θα δείτε το μικρό παρεκκλήσι του Αγίου Ταξιάρχη. Λίγο μετά, αριστερά στην άκρη του δρόμου, υπάρχει μία ξύλινη πινακίδα με την οδηγία “Αστράτιος”. Ακολουθείστε το δρόμο ευθεία με κατεύθυνση προς τον κωνοειδή λόφο “πάγκος” ,που μετά από λίγα λεπτά θα σας οδηγήσει σε μία διχάλα με πινακίδα. Εκεί οδηγεί το μονοπάτι αριστερά ανεβαίνοντας τα σκαλιά σε ένα κούφιο δρόμο προς τα μέσα, που κυκλώνει κατά το ήμισυ τον λόφο. Περίπου δέκα λεπτά μετά την διακλάδωση, στο λόφο μπροστά σας, η ματιά σας θα πέσει σε μία υπέροχη ασπροβαμμένη εκκλησιαστική εγκατάσταση της Παναγίας της Επαναχωριανής.

Η σήμανση για τον δρόμο  4 οδηγεί σε μία διχάλα του δρόμου δεξιά προς τον λόφο. Ακολουθώντας αυτό το δρόμο, φτάνετε πάνω από το χωριουδάκι “Στρούμπος“. Για να προσεγγίσετε στην Παναγία, με την υπέροχη θέα και την αυλή με τα κυπαρίσσια, κατεβείτε μερικά σκαλιά αριστερά σε ένα μικρό φαράγγι και περάστε μία στέρνα κυματιστή λαμαρίνα.
Πέντε λεπτά μετά το χώρισμα του δρόμου, σταθείτε μπροστά στην λευκή εκκλησία.

Μετά την εκκλησία της Παναγίας, ακολουθείστε ένα φαρδύ, κατηφορικό δρόμο, και έπειτα μία χαράδρα. Σε λίγα λεπτά θα φτάσετε σε μια διακλάδωση. Κινειθείτε δεξιά προς το Μοναστήρι τον Αγίου Θεολόγου (4 χιλιόμετρα) και στο εκκλησάκι του Σταυρού (7 χιλιόμετρα). Ακολουθήστε έπειτα το μονοπάτι με κατεύθυνση της Λαγκάδα. Ο δρόμος είναι γεμάτος με φασκόμηλο, ρίγανη, και άλλα μυρωδάτα φυτά.  Ακολουθώντας το μονοπάτι, σε 15 λεπτά μετά την εκκλησία της Παναγίας, προσεγγίζετε το χωριό της Λαγκάδας. Ακολουθείστε τον κεντρικό δρόμο διασχίζοντας ολόκληρο το χωριό και περάστε από τη μαγευτική πλατεία λόζα. Πέντε λεπτά μετά την άφιξη στο χωριό, υπάρχει λιθόστρωτο κατηφορικό μονοπάτι που περνάει αριστερά από την επίπεδη στέρνα. Ο δρόμος είναι χτισμένος ανάμεσα σε μικρά πέτρινα τοιχάκια. Βελανιδιές θα κάνουν την εμφάνισή τους.  Ενώ περίπου στα μισά του δρόμου από την Λαγκάδα προς Όρμο, διασχίζετε την άσφαλτο. Σε διάρκεια της μισής ώρας μετά την έξοδο από την Λαγκάδα, φτάνετε  (ακολουθώντας πάντα τον κατηφορικό δρόμο) στο λιμάνι της Αιγιάλης.

1. Διαδρομή 5 – Παν: Λαγκάδα – Επανοχωριανή – Θεολόγος – Σταυρός – Μεταλλείο
  • Διάρκεια 4 ώρες (240 λεπτά). Εμπρός και πίσω.
  • Εξοπλισμός κατάλληλα παπούτσια απαραίτητα, νερό και λοιπά αναγκαία σε τέτοιες περιστάσεις εφόδια.

Η περιήγηση για το μικρό παρεκκλήσι του Σταυρού πάνω στο ψηλότερο βουνό της Αμοργού τον Κρίκελο, είναι μια ιδιαίτερη πρόταση. Μας οδηγεί από το ορεινό χωριό Λαγκάδα πάνω από το μοναστήρι του Αγίου Θεολόγου, σε μία κοιλάδα βαθιά στα ΒΑ του νησιού, όπου δεν θα μπορούσε να είναι πιο μοναχική. Βρισκόμαστε στα ίχνη των βουνίσιων που εργάζονταν σκληρά στο ορυχείο βωξίτη ”Το μεταλλείο” 700 μέτρα κάτω από το παρεκκλήσι του Σταυρού. Το ορυχείο έκλεισε το 1943, μέχρι και 150 άνθρωποι είχαν δουλέψει σ’ αυτό. Από το 1976 μέχρι και το 1981 απέκτησε καινούργια ζωή και έγιναν νέες δοκιμαστικές γεωτρήσεις. Σήμερα το ορυχείο είναι εγκαταλελειμμένο. Η κατάβαση από το εξωκλήσι του Σταυρού πρέπει να είναι πολύ επίμονη ενώ η είσοδος στις παλιές εγκαταστάσεις είναι επικίνδυνη. Η αρχή της περιήγησης είναι στην πλατεία Λόζα της Λαγκάδας, συνεχίζετε για το χωριουδάκι Στρούμπος, με επόμενες στάσεις τη Παναγία Επαναχωριανή, το μοναστήρι του Αγίου Θεολόγου και το εξωκλήσι του Σταυρού.

Δείτε αναλυτικά τη μεγάλης έκτασης διαδρομή, εδώ.

1. Διαδρομή 6 – Βαλσαμίτης: Κατάπολα – Άγιος Γεώργιος Βαλσαμίτης – Αγία Μαρίνα – Μινώα:
  • Διάρκεια 120 λεπτά (2 ώρες)
  • Εξοπλισμός αθλητικά παπούτσια συστήνονται και νερό.

Σημείο αναφοράς της διαδρομής ο Αγ. Γεώργιος ο Βαλσαμίτης, τα ποτιστικά της Αγ. Μαρίνας και η Μινώα με τα μνημεία. Δείτε τη διαδρομή εδώ.

1. Διαδρομή 7 : Παλιοί μύλοι της Λαγκάδας:
  • Διάρκεια μια ώρα (60 λεπτά).
  • Εξοπλισμός αθλητικά παπούτσια συστήνονται και νερό.

Παρόλο που δεν μπορεί να δοθεί μία λεπτομερής περιγραφή δρόμου, αξίζει να ανέβετε αυτή τη μικρή αλλά κουραστική διαδρομή προς τη “στέγη του κόσμου”. Πάνω από το ορεινό χωριό της Λαγκάδας, ψηλά στην κορυφογραμμή βρίσκονται οι παλιοί μύλοι του χωριού. Τον τελευταίο μύλο τον χρησιμοποιούσαν μέχρι το 1974 για την άλεση των δημητριακών. Σήμερα είναι ερειπωμένοι και, μέσα στη βαθιά τους απομόνωση, ξαγρυπνούν πάνω από τον όρμο της Αιγιάλης και τα χωριά Λαγκάδα και Θολάρια. Η θέα από ψηλά κόβει την ανάσα! Η κουραστική ανάβαση ξεκινάει από το τέρμα του λεωφορείου στη Λαγκάδα. Ο δρόμος είναι απότομος και πετρώδης, χρειάζεται προσοχή. Όσο θα ανεβαίνετε, θα φυσάει ένας δυνατός αέρας.

1. Διαδρομή 8 – Ευαγγελίστρια: Ξυλοκερατίδι – Νερά – Περιστεριά – Ευαγγελίστρια:
  • Διάρκεια 60 λεπτά (1 ώρα)
  • Εξοπλισμός αθλητικά παπούτσια συστήνονται και νερό.

Η διαδρομή αυτή σας δίνει τη δυνατότητα να περιηγηθείτε μεταξύ αγροτικών κατοικιών, αγρών, το μνημείο της Ευαγγελίστριας και την πηγή των Νερών. Επιλέγεται μέχρι και σήμερα από τους κτηνοτρόφους. Τέλος, θα δείτε από διάφορες οπτικές γωνίες το κόλπο των Καταπόλων.

Προετοιμαστείτε, πάρτε τα απαραίτητα εφόδια και…ξεκινήστε!